Sunt enorm de multe energii de comunicat despre omul Justin Capră. Deși cum tot ce există se compune din energie – așa cum însuși dumnealui a spus, ne limităm la cuvinte, la materie.
Înainte de a încerca să cuprindem măsura muncii obiective pe care ne-a dăruit-o neconditionat, ne oprim pentru a transmite un mesaj care îndeamnă la reculegere. Luni, pe data de 19 ianuarie, Justin Capră a pornit călătoria spre singurul inventator căruia îi atribuia meritele sale: Dumnezeu. A fost înmormântat astăzi, in cimitirul Ghencea, cu onoruri militare.
Orice demers de a descrie munca dumnealui este unul dificil, pentru că nu ne putem limita la inventii, care se leagă de filosofii, de vorbe de duh, de credințe. Fiecare efort care pentru noi se traduce în invenții și realizări, dumnealui îl depărta de materie și îi atribuia energie, pe care nu și-o asuma. În mod real nu și-a asumat și nu a luptat cu îndârjire atunci când una dintre invențiile de referință, rucsacul-zburător, a fost brevetată până la urmă de niște americani.
Modestia și lipsa unei monede de măsură materiale se pot apropia cel mai bine de caracterizarea completă a lui Justin Capră. Un vizionar veritabil, găsea satisfacție în actul gândirii, în idee, ”aruncând” asupra lumii partea de câștig – invențiile. De altfel a dăruit și cunoaștere, prin înființarea unei fundații care dorește să stimuleze aptitudinile tinerilor, să descopere munca de cercetare.
La trecerea în revistă a meritelor domniei sale în domeniul inventicii, nu putem să nu amintim rucsacul-zburător (prima versiune în 1956), pe care cosmonauții îl folosesc la deplasările intercapsulare. Curajul și inovația regăsite în unele dintre invențiile domniei sale sunt tocmai astăzi o noutate aplicată. Menționăm aici construirea unui dispozitiv cu motor care pornea la o comandă verbală, în 1949.
Prima invenție omologată a fost automobilul cu două roți, Virgilius, care atingea 300 km/oră. In 1961 inventează ”cutia neagră”, un dispozitiv ce poate reduce parțial gravitația corpurilor. Trei ani mai târziu construiește primul elicopter, de 15 CP, iar în anii următori realizează prototipul unui automobil cu caroserie fluidă. În 1973 creează cea mai mică mașină din lume, Soleta, preocuparea fundamentală în domeniul automobilelor ținând de creșterea randamentului și scăderea greutății. În 2007, împreună cu colaboratorii săi lansează primul vehicul portabil, un triciclu pliabil, cu motor electric. Un an mai târziu a fost decorat cu Ordinul Naţional pentru Merit în grad de Cavaler.
În ciuda faptului că susținea că nu se poate obține adevărul absolut, s-a aflat încontinuu în căutarea cunoașterii. În limitele acestui principiu menționează numele mari alături de care a lucrat pe parcursul vieții, fără infatuare.
Deși om de știință, în mod paradoxal se depărta de materie sau material în demersul creației, dar și după, pentru că nu își mărginea ființa la lucrurile materiale, la rezultatul muncii sale.
”De meserie eu sunt român, iar la asta eu nu voi renunţa niciodată…” – Justin Capră.